WEF 2013 : Najib Berjaya Pasarkan Malaysia Di Davos - Papar Sabah 2U Malaysia : Bersatu ke arah kemajuan dangsanak
Latest News :
Home » , , » WEF 2013 : Najib Berjaya Pasarkan Malaysia Di Davos

WEF 2013 : Najib Berjaya Pasarkan Malaysia Di Davos

Written By 1papar on Saturday, January 26, 2013 | 2:48 AM

alt


DAVOS, 26 Jan - "Malaysia" berjaya dipasarkan di pentas dunia dan diyakini, itulah yang cuba disampaikan oleh Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak sebaik mengakhiri lawatan kerja ke bandar pelancongan yang menganjurkan Mesyuarat Tahunan Forum Ekonomi Dunia (WEF) 2013.



Berpuas hati dengan hasil kerja keras memasarkan Malaysia sepanjang forum itu berlangsung, Najib berkata beliau yang dibantu tiga orang menteri kanan telah berjaya menyampaikan "kisah Malaysia" kepada sebahagian besar peserta forum kali ini. Dianggarkan lebih 3,000 peserta menghadiri forum berprestij itu.



Mesyuarat Tahunan WEF itu berlangsung selama lima hari sehingga 27 Jan ini.



Hadir sama Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Datuk Seri Mustapa Mohamed; Ketua Pegawai Eksekutif, Unit Pengurusan Prestasi dan Pelaksanaan (Pemandu), Datuk Seri Idris Jala; dan Menteri Sains, Teknologi dan Inovasi, Datuk Seri Maximus Ongkili.



Bercakap kepada wartawan Malaysia, Najib berkata keputusan untuk menyertai WEF secara besar-besaran pada tahun ini dibuat kerana beliau begitu yakin Malaysia sememangnya sarat dengan kejayaan, terutamanya melalui transformasi yang besar, khususnya bidang ekonomi yang menjurus ke arah negara berpendapatan tinggi kurang lapan tahun lagi.



Katanya, Malaysia juga telah berjaya menambah pelaburan, meningkatkan nilai pasaran saham dan menyediakan peluang pekerjaan.



"Kita juga berjaya membendung inflasi, kadar pengangguran yang rendah, kedudukan ranking yang lebih baik oleh World Bank dan IMD. Kejayaan ini, kita dapat persembahkan ketika pertemuan-pertemuan yang diatur sepanjang WEF ini berlangsung," katanya.



Najib turut yakin Malaysia akan menjadi negara berpendapatan tinggi menjelang tahun 2020 dengan pendapatan per kapita lebih AS$15,000 sekiranya kadar pertumbuhan negara mencecah lima peratus setiap tahun.



Katanya, pendapatan per kapita telahpun melonjak kepada AS$9,750 pada akhir tahun lepas daripada AS$6,700 empat tahun lalu.



"Ini semua menjadi satu pakej yang kita akan paparkan kepada komuniti antarabangsa di Davos dan tidak ada platform yang lebih besar dan lebih strategik daripada WEF," katanya.



Perdana Menteri berkata Malam Malaysia, iaitu kemuncak penyertaan negara di WEF ini telah mendapat sambutan yang menggalakkan dengan kehadiran lebih 1,000 orang, melebihi jangkaan 400 orang.



"Dalam keadaan yang muram, ekonomi dunia terutamanya di Eropah dan Amerika Syarikat, Malaysia merupakan antara beberapa tempat di mana mereka melihat sinaran kejayaan kita dalam menguruskan ekonomi negara dan membawa pembaharuan ataupun transformasi yang kita janjikan itu."



Turut hadir di Malam Malaysia itu ialah Timbalan Perdana Menteri Turki, Ali Babacan; Timbalan Perdana Menteri dan Menteri Kewangan Thailand, Kittiratt Na-Ranong; dan beberapa ketua-ketua eksekutif, dan penggubal keputusan di organisasi masing-masing.



"Apa yang kita cuba tonjolkan pada malam itu hanya bayangan apa yang boleh mereka nikmati, kecapi dan rasai sekiranya mereka melawat Malaysia, apatah lagi jika memilih Malaysia sebagai destinasi pelaburan mereka.



Ditanya sama ada pendekatan sama akan digunakan di masa akan datang, Najib berkata: "Kita akan buat analisa keberkesanan di Davos."



Namun katanya, penyertaan Malaysia di WEF Davos akan dikukuhkan dan ditingkatkan lagi dari masa-masa lalu.



Ditanya sentimen peserta terhadap Malaysia, Perdana Menteri berkata:"Kita merupakan negara yang telah berjaya menguruskan ekonomi dengan baik dan berkesan.



Mereka tertarik kepada peluang yang bakal diperoleh dari Malaysia dan ini adalah berdasarkan kepada beberapa faktor seperti dasar, insentif dan juga respons kita kepada pertanyaan mereka melalui Lembaga Pembangunan Perdagangan Luar Malaysia (MIDA), Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI) dan Majlis Ekonomi".



"Mekanisme kita telah berjaya menambah tahap keyakinan pelabur. Semakin kita yakin, semakin berjaya kita tarik pelaburan."



Semalam, Najib telah mengumumkan potensi pelaburan berjumlah kira-kira RM5.5 bilion ke Malaysia melibatkan tiga buah syarikat asing.



Pertemuan Perdana Menteri dengan wakil tiga syarikat itu diadakan ketika berlangsungnya WEF.






OnePapar Feed
Share this article :

No comments:

Post a Comment

Around The Blog

More on this category »
 
Copyright © 2012-2017. Papar Sabah 2U Malaysia : Bersatu ke arah kemajuan dangsanak - All Rights Reserved